Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku od Łap do granicy województwa
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku 16 stycznia 2018 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy - Śniadowo – granica województwa.
Inwestycja będzie realizowana w części na terenach zamkniętych PKP, dlatego też zgodnie z przepisami decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całego przedsięwzięcia wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Po gruntownej analizie wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy - Śniadowo – granica województwa.
W ramach rewitalizacji planowane są prace na linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – granica województwa, o długości ok. 68 km.
Analizowany odcinek linii jest niezelektryfikowany, jednotorowy, normalnotorowy, pasażersko-towarowy. Aktualna prędkość maksymalna na trasie wynosi 80 km/h. Obecnie linia jest częściowo nieczynna – z eksploatacji wyłączony jest odcinek o długości blisko 47,5 km.
W ramach prac przewidziane jest odtworzenie istniejącej infrastruktury kolejowej (liniowej i stacyjnej) w celu przywrócenia pierwotnych parametrów techniczno-funkcjonalnych. Po remoncie zakładane prędkości zarówno dla pociągów towarowych, jak i pasażerskich to 80 km/h w lokalizacji od km 20,910 do km 28,000. Natomiast w kilometrażu od 28,000 do 88,555 pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 120 km/h.
Inwestycja obejmować będzie swoim zakresem m.in. likwidację, remont i przebudowę przejazdów kolejowych, remont i przebudowę wybranych obiektów inżynieryjnych, udrożnienie odwodnienia torowiska, sterowanie ruchem kolejowym i pozostałą niezbędną infrastrukturę kolejową. Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie dotychczas wykorzystywanym jako tereny linii kolejowej i będzie zamykało się w granicach obszaru kolejowego.
Planowana jest również przebudowa stacji Czarnowo - Undy, likwidacja stacji Czerwony Bór, pozostawienie bocznicy szlakowej w Sokołach (z likwidacją zbędnej infrastruktury tj. nieczynnych torów bocznych, ładunkowych, towarzyszących im urządzeń sterowania ruchem kolejowego, rampy) oraz przebudowa stacji Śniadowo.
Fot.: iStockphoto.com/LordRunar