Monitoring śmiertelności ssaków
W siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku 23 czerwca 2016 r., odbyło się seminarium Monitoring śmiertelności ssaków na drogach publicznych Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej, realizowane przez Stowarzyszenie Agencja Ekorozwoju Zielone Płuca Polski ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W spotkaniu uczestniczyli: Grzegorz Piekarski - Zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, pracownicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektor Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej oraz przedstawiciel Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.
Prezes Zarządu Fundacji Zielone Płuca Polski Krzysztof Wolfram przedstawił problematykę śmiertelności ssaków wynikającą z kolizji z pojazdami mechanicznymi na drogach publicznych przecinających obszar Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej, w szczególności na drodze krajowej nr 19 na odcinku Białystok-Sokółka i drodze wojewódzkiej nr 676 na odcinku Białystok-Krynki. Dane uzyskano w oparciu o badania własne przeprowadzone w okresie od 1 września 2015 r. do 31 maja 2016 r. oraz przy współpracy z Parkiem Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej, Podlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku i Komendą Wojewódzką Policji w Białymstoku, jak i z urzędami gmin, nadleśnictwami i kołami łowieckimi.
Oprócz określenia odnotowanej w okresie realizacji projektu liczby zabitych osobników ssaków - łosie, sarny, dziki, lisy, zające i jeże - wskazano również odcinki dróg, na których dochodzi do największej liczby kolizji. Są to przede wszystkim przecięcia tradycyjnych szlaków migracyjnych np. dolin rzecznych, fragmenty lasów na styku z osadami i zwartą zabudową, odcinki dróg o nawierzchni umożliwiającej osiąganie dużych prędkości i w miejscach zmieniającej się konfiguracji terenu, czy też obszary stałych ostoi kopytnych.
Intensywność ruchu drogowego wzrastająca z roku na rok powoduje, że na drogach w Polsce corocznie giną dziesiątki tysięcy zwierząt, które w starciu z rozpędzonym autem mają nikłe szanse na przeżycie. Projektowanie nowych dróg z uwzględnieniem odnotowanych szlaków przemieszczania się zwierząt, czy umiejętne oznakowanie drogowe, to jedne z wielu stosowanych rozwiązań zabezpieczających zarówno zwierzynę, jak i pojazdy przed niebezpieczeństwem kolizji. Projekt Stowarzyszenia oraz podobne tego typu akcje, poprzez uzmysłowienie skali śmiertelności zwierząt na skutek kolizji z pojazdami oraz wskazanie miejsc najbardziej niebezpiecznych, umożliwi ograniczenie skali zjawiska.