Decyzja środowiskowa dla prac na linii kolejowej nr 6
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku 23 stycznia 2018 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka (granica państwa).
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach zamkniętych PKP, dlatego też, zgodnie z obowiązującymi przepisami, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całego przedsięwzięcia wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Po szczegółowej analizie wniosku złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Planowane przedsięwzięcie dotyczy wykonania prac na linii kolejowej nr 6 na odcinku Białystok - Sokółka – Kuźnica Białostocka (granica państwa) w kilometrażu od 178+500 do 238+574, to jest od stacji Białystok - z wyłączeniem tej stacji - do granicy państwa.
Obecnie linia nr 6 jest linią o znaczeniu międzynarodowym i państwowym. Na odcinku do stacji Białystok stanowi ona fragment międzynarodowego ciągu komunikacyjnego AGC E-75 Warszawa – Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – Szestokai – Kowno – Ryga – Tallinn – (Helsinki), tzw. Rail Baltica.
Analizowany odcinek prowadzi do kolejowego przejścia granicznego Kuźnica Białostocka – Bruzgi, na którym prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy.
Linia stanowi fragment połączenia międzynarodowego w kierunku na Grodno, Mińsk, Wilno i St. Petersburg.
Inwestycja swym zakresem obejmuje przeprowadzenie prac mających na celu przywrócenie pierwotnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych z uzyskaniem dopuszczalnego nacisku osi do 221 kN. Przewidziane prace w zakresie wprowadzenia zmian w układzie torowym mają na celu osiągnięcie prędkości do prędkości konstrukcyjnej 120 km/h na odcinku Białystok – Sokółka i 100 km/h na odcinku Sokółka – Kuźnica Białostocka – Granica Państwa, jednakże bez możliwości wykroczenia infrastruktury poza granice terenu kolejowego.
Przewiduje się także wprowadzenie elementów zmieniających bądź podwyższających parametry dotyczące branż towarzyszących, takich jak:
- dostosowanie układu torowego do prognozy przewozów,
- zastosowanie nawierzchni bezstykowej oraz rozjazdów spawanych na wszystkich torach,
- kompleksową wymianę nawierzchni,
- dostosowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym do ewentualnych zmian w układzie torowym,
- wymianę zużytych elementów sieci trakcyjnej i dostosowanie do ewentualnych zmian w układzie torowym,
- dostosowanie obiektów obsługi podróżnych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- kompleksową przebudowę stacji i przystanków osobowych celem osiągnięcia parametrów wymaganych w TSI,
- remont lub budowę nowych obiektów inżynieryjnych w zależności od stanu istniejących obiektów,
- budowę kabli telekomunikacyjnych dla PKP PLK S.A,
- wymianę przestarzałych urządzeń łączności technologicznej przewodowej i radiowej,
- budowę cyfrowych systemów monitoringu i innych systemów informacji pasażerskiej,
- zabudowę systemu ETCS poziom I.
Fot.: iStockphoto.com/mbbirdy